May 10, 2011

MA & ME

Bila orang lain sibut tulis entry tentang Mother's Day,
okay aku terasa juga nak tulis.
Tapi, disebabkan aku nie jenis orang yang tak reti nak beromantik-romantik dengan ma aku,
so aku just wish untuk madalam Facebook je.
Aku cakap macam nie:

"The miracle of life nurtured by a woman who gave us love and sacrifice"..Happy Mother's Day mom (Roshadah binti Omar). I remember you and love you gave. I love you,mom.

Entah ma tahu ke tak.
Lagipun, aku memang sengaja tulis kat FB pun sebab aku tahu ma sah tak baca punya.
Teruk betul anak ma yang sorang nie.

So, besok paginya, dalam kul 7 lebih, aku terasa nak wish kat ma.
Sebelum-sebelum nie, sumpah aku jarang..hmm tak pernah kot wish  kat ma.
(Anak nie teruk betulkan!)
So, aku taip message dan terus wish kat ma.

"Happy Mother's Day, mak! =)"

Tu je..

Tak bape lama pas tu, ma balas mesej aku.
Balasan ma juga simple.
Mak cakap:

"Tq..slmt bercuti. Jg kesihatan."

Touchable.

Ma selalu suruh aku jaga kesihatan. 
Iyala..anak dia yang sorang nie taik penyakit.
Klo cuti, tak sah klo tak bawa penyakit sampai rumah.
Cuti je selalu tak sihat.
Kesian kat ma.
Selalu susah hati fikirkan aku.
Sebab tu ma suruh jaga kesihatan.
Walaupun balasan ma simple, yang pasti aku boleh tersenyum dan tertawa girang bila baca mesej ma.
Aku suka bila ma cakap macam tu.
Aku nie bukan jenis yang nak ma cakap berbahasa berbunga berkerawang jiwang ucap sayang kat aku.
Kalau ma kata 'hai' saja pun dah cukup bagi aku.
Meaningful kay!'

 Aku nie mirip ma.
Aku perasan ada juga perangai ma yang melekat pada aku.

Ma tak banyak bercakap. Aku juga sama.
Ma akan bercakap banyak kalau kena gaya dan orang yang bercakap dengannya. Aku juga begitu.
Bila ma marah, ma akan diam. Sah..aku juga macam tu.
Ma pandai menjahit. Aku tahu juga.
Ma sayang abah. Aku juga sayang abah.
Ma klo sakit, ma susah pergi klinik. Aku pun sama.
Ma suka fikir banyak benda. Aku sama juga sampai roomate pun pening tengok aku? Ye ke Cik Bee?
Apa yang ma kata selalu jadi punya. Aku?..Nadiah cakap aku juga berdaulat macam ma! Haahaa..ye ke?
Ma cikgu dan aku insyaallah akan mengikut jejak ma juga.Yea!

Apa yang aku tak sama dengan ma?

Ma pandai masak. Aku?..hehe..sedang-sedang saja.
Ma boleh buat banyak kerja dalam satu masa. Aku lumpy sikit. Tak pandai nak wat banyak keje dalam satu masa.
Mak perancang masa depan yang hebat. Aku masih terkial-kial lagi. Elaun pun tak dapat nak budget elok-elok!
Mak pandai pilih kain nak wat baju kurung. Aku pening tengok kain banyak-banyak kat kedai. Jadi, mak tolong pilihkan eii...
Kat sekolah, ma garang sampai budak-budak takut. Aku kat sekolah, garang-garang pun masih ada budak cakap aku baik. Betul ke or nak bodek nie?

Pss:


Walaupun aku bukanlah anak ma yang romantik,
tapi aku sayang ma.
Walaupun seburuk mana pun aku sebagai anak ma,
aku nak ma happy.
Aku nak ma hidup senang.
Aku nak ma bahagia.
Aku nak ma sihat selalu.
Aku nak jadi anak yang boleh jaga ma sampai akhir hanyat.
Dan aku nak jumpa seseorang yang boleh appreciate mak aku sebagaimana aku sayang ma.





No comments: