May 23, 2011

C.E.R.I.T.A.A.B.A.H

Ini cerita tentang Abah.
Cerita bagaimana abah ajar aku. Cerita bagaimana abah  didik aku.

...
Aku pernah bertanya kepada ma tentang kehidupan abah masa zaman muda-muda dulu. Ma cakap abah dulu bukanlah orang senang. Abah anak sulung dan ada ramai adik beradik. Abah pernah jual apam balik. Abah pernah berjalan berkilometer sebab nak pergi ke sekolah. Abah pun tak pandai sangat masa muda-muda dulu. Tetapi sudah rezeki abah. Abah dapat masuk maktab perguruan juga.
Abah seorang yang tegas dalam soal agama, terutamanya bab sembahyang. Abah cakap orang yang tak sembahyang samalah seperti rumah tanpa tiang. Masa aku kecil dulu, aku mengaku suka main-main masa sembahyang. Kadang-kadang aku ganggu, aku cuit dan aku tiru sibling aku yang sedang sembahyang sampai sibling aku tak kusyuk sembahyang dan tergelak-gelak. Kemudian, sibling aku pun marah dan bermulalah adegan  berlari dan bergaduh sampai bising satu rumah. Bila my sibling mengadu pada abah, memang aku kena rotanlah dengan abah. Kena rotan je, aku terus menangis dan merajuk dalam bilik. 
Abah selalu pesan pada anak-anaknya supaya tak ambil barang orang. Kalau nak ambil, kena minta dulu. Ada satu peristiwa di mana aku dengan sibling telah ambil buah jambu batu daripada pokok jiran. Sebelum tu, jiran kami dah cakap, kalau nak ambil tak payah beritahu. Jadi, kami pun ambil dan makan buah tu tanpa minta kebenaran tuannya. Bila abah tahu yang kami ambil dan makan buah pokok orang tanpa minta kebenaran, maka sorang-sorang kena rotan dengan abah.Sejak peristiwa tu, aku and the sibling memang takut dah nak ambil barang orang tanpa minta kebenaran dulu . Itu memang pengajaran berharga kan?
Dulu setiap malam saja, abah akan suruh semua ahli keluarga berkumpul untuk baca hadis. Masa baca hadis, abah suruh kami yang perempuan termasuk ma pakai tudung sebab kena hormat majlis ilmu. Masa abah baca hadis, kadang-kadang abah letak rotan di sebelahnya. Memandangkan aku and the sibling nie agak nakal, kami memang suka main-main masa abah baca hadis. Ada yang mengantuk, ada yang gelak-gelak,ada yang cuit-mencuit sana sini. Bila abah tanya balik apa yang telah dibaca, akulah antara anak-anak abah yang tak dapat jawab apa yang abah tanya. Lepas tu, abah pun berceritakan pada kami tentang syaitan yang menggunakan gincu, celak dan tongkatnya untuk mengganggu manusia supaya tak bagi tumpuan dalam majlis ilmu. Bila abah cakap macam tu, baru aku tumpu perhatian pada hadis yang abah baca sebab takut syaitan kacau aku.
 Bila aku makin besar, abah suruh tutup aurat. Abah suruh pakai tudung. Aku ingat saat aku mula memakai tudung. Masa tu umur aku dalam lingkungan 10 tahun. Bila ma suruh pergi ke kedai, aku memang tak pernah bertudung. Suatu hari, abah tegur aku supaya belajar pakai tudung bila keluar rumah. Mula-mula aku segan nak pakai tudung, namun lama-kelamaan bila dah bertudung, aku jadi segan pula bila tidak bertudung. Tambahan pula, abah selalu menceritakan tentang azab Allah terhadap wanita yang tidak menutup aurat. Aku gerun bila dengar abah cakap kalau tak pakai tudung, nanti api neraka bakar rambut sampai mengelegak otak!Masyaallah.
Banyak lagi kisah yang aku ingin ceritakan tentang abah dalam mendidik aku mengenal dunia dan kenal akhirat. Cukup dulu untuk post ini aku kongsikan cerita abah. Sekadar mengimbau kenangan lalu bersama abah. 

Aku sayang abah.

No comments: