Jul 27, 2011

Dia pengingat terbaik saya!


Mengapa tunggu dia?

Saya tunggu dia sebab saya sayang dia. Akhirnya dia akan muncul juga jumpa saya. Tak lama lagi. Saya memang sedang ternanti-nantikan dia Agak tidak sabar. Akhirnya, dia ada juga.

Dah nak jumpa, kenapa sayu pulak?

Bila dia muncul, saya gembira. Kemudian, saya rasa sayu. Bukan maksudnya saya tak gembira. Saya sangat gembira dengan kehadirannya sampaikan saya jadi sayu saat saya rasa dia mula meninggalkan saya. Dia macam chipsmorekan walaupun kenyataannya nilainya bukan seperti chipsmore tu. Dia sangat berharga.


Kenapa saya perlu ternanti-nantikan dia? 


Sukar menjawab soalan ini. Ternyata saya wajib..wajib dan wajib ternanti-nantikan dia. Bukan saja ternanti-natikan dia, malah saya juga perlu merinduinya. Walaupun setiap tahun dia tidak pernah mungkir janji untuk jumpa saya, namun kali ini saya rasa kehadirannya lagi istimewa. 


Nak tahu kenapa? 


Kali nie dia hadir saat saya sangat-sangat-sangat perlukan dia. Memang saya perlukan dia sebagai penguat dan pemberi semangat pada diri ini. Situasi saya sekarang selalu buat saya berserabut dan kadang kala saya terlepas pandang perkara yang lebih penting yang saya kena buat pada diri saya. 


Dia buat saya jadi apa?

Mujur dia akan datang sedikit masa lagi sebagai pengingat terbaik saya. Bila ada dia, saya sentiasa jadi tenang. Aura saya baik. Saya jadi kuat. Saya jadi positif. Saya jadi baik. Saya jadi berani. Malah, saya jadi takut nak buat jahat. Dia buat saya ingat Allah setiap masa. Tengok betapa hebatnya penangan kehadirannya dalam hidup saya. Jadi, memang tak salah saya perlu merinduinya ketika ini dan hari-hari seterusnya selagi umur saya dipanjangkan.


Siapa dia?


Dia adalah teman yang saya nanti-nantikan. Dia adalah Ramadhan. Dia adalah bulan pengingat terbaik saya. Dialah yang selalu menyedarkan diri saya saat saya lupa diri, saat saya lalai, saat saya terlena kealpaan. Sebenarnya, saya sukar nak menggambarkan betapa istimewanya Ramadhan pada diri saya. Hanya orang yang mendalaminya dapat merasai perasaan hebatnya bersama bulan Ramadhan. 

Perlu persiapan?

Saya masih belum cukup mendalami bulan Ramadhan. Persiapan saya untuk bertemunya juga masih belum lengkap. Saya juga masih tercari-cari jalan bagaimana nak memantapkan diri saya saat bersama Ramadhan. Saya tak nak nanti saya sia-siakan waktu bersama dia. Saat ini saya berdoa kepada Allah supaya saya sempat membuat persiapan dan mantapkan diri saya untuk bertemu dan bersama Ramadhan. 


Dia pengingat terbaik saya?

Ramadhan buat saya ingat kampung. Ingat ma abah. Ingat Nadiah. Ingat adik-beradik saya yang lain.  Ingat mereka yang pernah bertakhta di hati. Ingat rakan-rakan juga. Ramadhan buat saya ingat zaman kecil saya. Ramadhan buat saya mudah memaafkan kesalahan orang. Sebab tu, saya kata Ramadhan pengingat terbaik saya.


"Ramadhan...saya tunggu kamu."







No comments: