Jul 3, 2011

Cerita Semalam


Semalam umur saya 9 tahun. 
Kawan saya 2-3 orang saja perempuan selain adik-beradik saya. Yang lain sume lelaki.
Umur sebaya saya juga. Ganas macam saya juga.Kasar macam saya jugak.
Pantang ada masa saja saya ikut geng-geng saya pergi kebun getah.
Pakat-pakat cari biji getah muda yang berkilat macam cermin.
Buat main pecah biji getah dengan main congkak.
Selalu satu plastik penuh.
Kalau tak bawa plastik, saya letak dalam baju dan bawa balik rumah.
Berjalan gaya orang mengandung sudah.
Bila nak main congkak, kena korek lubang sendiri
Mujur rumah jiran tanahnya lembut.
Terus korek pakai tangan sampai kuku jadi hitam.
Dulu tak reti jaga kebersihan.
Dengan kuku-kuku hitam tulah pergi rembat makan dengan tangan tak berbasuh.
Patutlah masa kecik-kecik cacing banyak ternak dalam perut.
 Kalau main dengan budak perempuan, 
asyik main masak-masak dengan main'zeropoint' *main getah.
Asal ada tempurung, ada api, ada pisau pelit, sume jalan.
Kalau nak masak sotong, pergi cari batang daun kapal terbang yang lembut,
potong hujung batang dan rendam sampai  kembang jadi macam janggut sotong.
Kalau main zeropoint, dengan pakai skirt langsung tak kisah melompat tak hingat dunia.
Dulu nak kata malu memang tak malu dah masa tu.
Selalu jugak pergi ikut geng main kat parit.
Pergi tangkap ikan karem *ikan laga  yang warna warni.
Selalu dapat warna hitam je dan ikan tu cantik.
Terus capai daun keladi, buat bentuk kon dan isi air dalamnya sebelum letak ikan tu.
Bila balik rumah, terus cari botol dan masukkan ikan dalam botol tu.
Kalau dapat banyak ikan, selalu letak ikan sebelah-sebelah sebab nak bagi ikan gaduh.
Dulu memang saya tak reti nak kesiankan haiwan.
Geng selalu ajak main aci nusup *main sembunyi-sembunyi.
Boleh bertapa dalam gelap berjam-jam tunggu kawan cari.
Kadang-kadang panjat pokok kononnya ingat kawan tak nampak.
Bila nak turun dari pokok,
tersalah pijak sampai jatuh atas taik dan calar sana sini.
Sah-sah tak kasi tahu ma atau abah takut kena balun lagi teruk.
Dulu memang tak fikir bahaya asal hati gembira.
Itu cerita semalam saya.






1 comment:

Shila said...

panjat pokok best kan??

dulu penah berangan nk buat pondok atas pokok..

tapi x berjaya.. T__T