Jun 10, 2011

Popular di dunia maya/Cabaran Minggu 3



Keghairahan popular di dunia maya


P.O.P.U.L.A.R
Popular di dunia maya?



Kalau sebut popular, siapa tak nak popularkan.
Aku pun tak segan silu nak sebarkan yang aku pun suka jadi popular..
HaHaHaa!

Korang?
Tak suka popular.
T.i.p.u.

Hati aku mengatakan tipulah kalau korang cakap korang tak suka popular.
Takkan sekuman kecil perasaan nak jadi popular takde kot?
Jangan tipu tau.
Tapi kalau korang tak tipu, aku la tu yang t.i.p.u.kan.
=D


Terdapat banyak jenis popular di dunia maya.
Popular sebagai blogger, popular di muka buku, popular dalam carian goggle atau popular di twitter etc?


Namun, cuba tanya diri kita popular yang macam mana yang kita nak?


'Macam Hanis Zalikha si blogger hebat yang cantik orangnya.'
'Macam Irine Nadia si comel kiut miut bergigi rabbit juga si blogger yang ramai followernya.'
'Macam Farah Liyana si blogger yang juga bakal doktor yang sedang belajar di Indonesia'
atau
macam Cik Epal yang ceria serta tulus cara penulisan sempoinya itu.


Kenapa aku mention nama diorang sedangkan ramai lagi orang popular di dunia maya?


Maaf kay sebab diorang merupakan blogger famous yang masuk keluar majalah.surat khabar. disebut-sebut sana-sini dan yang aku follow diorang sejak masuk dunia blogging nie.


Keghairahan popular di dunia maya?


Nak popular boleh,
 tapi jangan terlalu ghairah sampai buat orang meloya,menyampah atau pandang diri kita ni sebagai gila glamour.


Macam mana tu?


Pernah korang tengok seseorang di dunia maya dan kata:
'eiii, geli lah tengok dia nie. Nak cari publisiti murahan!Takde sensitiviti langsung! Perasan famous la tu!’


Okay, kalau korang tak cakap, maybe aku lah tu yang rekakan!


Jangan buat benda yang mostly orang tak suka.menyampah.rasa nk debush di dunia maya.
Tak guna popular cara tu.


Buat apa-apa pun kena berpada-pada dan berwaspada.
Nak tayang gambar di alam maya biar berpada-pada, jangan terlampau menayang pula, takut ada bijik mata yang terkeluar pulak.
Nak berfesyen pun berpada-padalah, jangan sampai bila orang tengok kita orang cakap ‘dia nie sudah jadi mangsa dan korban fesyen..innalillah!’.
Nak cakap buruk-buruk  kat orang pun berpada-padalah walaupun alasan kita sebenarnya nak tegur orang tu.
 Nak post entri baru dalam blog janganlah sampai 5-10 kali sehari sampai dikatakan 'dia nie takdak gheja lain ke?'
(even aku yang suka tengok blog sendiri pun paling banyak rasanya 3 kot sehari..haha! )
Tapi nie hak korang dan akulah..sebab yang nak tulis korang dan aku kan..!


'Dunia maya dunia yang terdedah kepada semua orang di dunia ini.'
'Sekali tersalah langkah, menyesal seumur hidup.'


Jangan terover ghairah nak popular sangat di dunia maya nie.
Berpada-pada okay!


(Ini nasihat buat diri sendiri juga - TUAN TANAH SI MIA OLIVE)

Tag:

No comments: