Apr 23, 2012

Aku nak jadi mesin vakum! Lagi efficient tuk sedut habuk semua!


"Orang cakap nak tahu kita nie pekerja yang bagus atau tidak, kena tunggu selama 3 tahun. 
Kalau kualiti kerja kita tetap bermutu selepas 3 tahun, 
bermakna memang kita pekerja yang bagus!"




Kalau aku datang bekerja dengan perangai malas, apa kata korang?
Sure semua cakap belakang kata aku pekerja baru yang pemalas.
Kalau aku rajin buat kerja turun padang setiap petang,bawak budak lawan, 
korang cakap aku penyapu baru.
Mula-mula rajin, nanti malas!
Itu maksudnya kan?

Hey!
Aku buat kerja sebab itu kerja aku.
Itu tanggungjawab aku.
Aku tolong wat kerja lebih sebab aku tahu korang semua sibuk memanjang.
Aku bekerja terlebih masa sebab aku tahu komitmen aku tak sebanyak berduyun-duyun macam korang.
Aku sekadar menghulurkan pertolongan sebagai seorang rakan sekerja yang boleh membantu korang.

Tapi,
bila semangat kerajianan aku dipermainkan,
samalah seperti tidak menghargai kerja aku.
Tolong!
Aku tak mahu pujian pun.
Cukup korang diam dan tengok aku bekerja.
Cukup korang tahu aku bertanggungjawab terhadap kerja aku
dan korang boleh harap aku buat kerja.
Cukup korang tegur aku kalau aku buat salah dalam bekerja.

Kawan sekerja,
aku perlukan semangat korang semua untuk terus bekerja dengan rajin.

Rasanya korang belum kenal aku nie jenis yang macam mana.

Tanya mak aku.
Dia tahu aku paling bersungguh-sungguh kalau buat kerja.
Tambah-tambah lagi kalau orang bagi kepercayaan kepada aku buat kerja.
Lantak la orang nak cakap aku serius ke apa je.



Dalam bab-bab bekerja,
aku tak suka bekerja dengan orang yang malas, 
banyak beralasan, cakap besar.
Daripada diorang pekakkan telinga dan sakitkan hati aku,
baik aku buat kerja sorang-sorang.
Itu jenis aku.


Anyway,
aku lagi puas hati dengan kerja aku.
Aku buat kerja pakai hati, pakai tenaga aku.
Useless la kalau aku buat kerja yang cincai-cincai saja kan!
Buat apa aku nak busukkan nama aku.
Tak cerdik la kan?

Well,
aku belum berazam jadi penyapu baru.
Aku nak jadi mesin vakum!
Lagi efficient untuk sedut habuk semua!
Bila rosak boleh diperbaiki.
Kalau penyapu, kalau rosak saja orang terus buang.
Doa aku tak jadi macam tu.



1 comment:

cha zainol said...

sya pon nk jadi vakum lah. kirim doa juga ya.