Apr 14, 2012

Pesanan ini untuk diri aku jugak supaya aku juga beringat-ingat.

Wahai cikgu semua.
Ini pesanan aku.
Walau pun baru tak sampai setahun jagung jadi cikgu,
tapi aku mula faham dunia kita.





Pesanan ini untuk diri aku jugak
supaya aku juga beringat-ingat.



Jadi cikgu jangan kedekut duit.
Nampak anak murid lapar belanja la sikit.
Rezeki jadi cikgukan murah, setakat nak keluar sikit takde hal la.
Tak payah nak berkira setakat nak bawa keluar RM1 untuk anak murid.
Rm1 kau bawa keluar kat dunia, kat akhirat ini Allah gandakan lagi pahala kau.


Jadi cikgu jangan kedekut masa.
Kalau dengan anak orang kita kedekut masa,
nanti dengan anak sendiri orang lain buat macam tu jugak.
Nak???




Jadi cikgu perangai jangan hodoh.
Satu dunia kenal kau cikgu.
Gaya kau, perwatakan kau memang dah ada cop cikgu.
Sekali kau jadi cikgu, sampai mati pun orang panggil kau cikgu.
Jangan malukan profesion kita.
Kita jadi cikgu baik tau!


Jadi cikgu jangan banyak komplen.
Bukan juga menerima semuanya.
Tapi berpada-pada.
Kita profesional.
Mentality kita bukan budak-budak.
Gunakan perbincangan sebagai medan penyelesaian masalah.
Jangan seperti rumah siap, pahat berbunyi.
Itu bukan kita.



Jadi cikgu jangan banyak berkira.
Kita satu aliran
Kerja sama-sama.
Jangan culas.
Jangan malas.
Jangan lepas tanggungjawab kita pada orang lain.


Kalau gaji nak, kerja mesti mau!
Kalau gaji nak, kerja kena rajin.
Kalau gaji nak, jangan banyak beralasan.


Profesion kita mulia.
Kau tau kan?




Kau bangga jadi cikgu?



Aku bangga jadi cikgu.
Aku bangga jadi anak kelahiran IPG.
Di IPG, dunia kerjaya aku bermula.
Jadi, jangan rasa terbeban jadi cikgu.
Kita jadi cikgu yang baik tau!


2 comments:

Nads Couture said...

blog sgt best untuk dibaca..nice blog..

cha zainol said...

setuju. tapi, yang rm1, kena bijak, sebab ada yang cuba ambil kesempatan. mula mula bagi, esok bagi, lusa bagi, rupanya dia bw duit dtg sekolah tapi saja nak minta tambah utk beli benda lain.