Apr 10, 2012

Tapi kalau buat perangai macam hantu, aku pun naik hantu jugak!



Minggu pertama sekolah.
Langsung aku tak sentuh budak.
Tapi aku bukan jenis yang lemah longlai depan budak.
Aku tegas.
Aku marah budak main-main dalam kelas.


Minggu kedua.
Budak nampaknya main-main dngan aku.
Langsung tak takut walaupun aku rasa aku nie jenis yang garang jugak.
Buat kerja aku pun main-main, tak siap, kerja kotor, tulisan cacing, garis bengkang bengkok.
Aku tegur tapi masih tak berjalan.
Aku marah tapi tak berkesan.
Akhirnya tangan aku mula berjalan.
Satu-satu yang tak buat kerja aku bagi penampar sorang-sorang.
Tapi setakat lengan sahaja.
Bukan aku lempang muka budak pon.
Aku pun tak suka kena lempang kat muka.


Minggu ketiga.
Masih ada yang tak insaf dan buat perangai.
Aku kenakan denda pula.
Siapa yang tak siap aku denda duduk kat luar kelas dan siapkan kerja sampai siap.
Makin seronok diorang.
Duduk luar kerja tak berjalan pun.
Saja tunggu masa habis dan masuk kelas.
Aku hangat sehangat-hangatnya.


Minggu seterusnya…


Tangan aku makin meliar.
Tak dapat tampar budak, aku pulas-pulas budak yang tak buat kerja.
Siapa yang main-main masa aku mengajar, baru nak salin tarikh sedangkan aku dah siap salin satu karangan, baru nak buka buku, nak cari alat tulis, semua aku bagi kaw-kaw.
Biar mengeliat macam cacing korang.
Tapi korang buat perangai jugak.
Tak ubah-ubah perangai korang.
Korang masih main-main dengan cikgu korang nie.


Seterusnya, aku kenakan denda lain pulak.
Siapa tak siap kerja, tak bawa buku dan tak nak belajar dalam kelas,
Aku suruh berdiri di luar.
Betul-betul depan pintu di mana aku boleh nampak muka sorang-sorang.
Sejam berdiri kat liar rasanya lenguh jugak kaki diorang.
Badan pun bengkok sana, bengkok sini.
Aku boleh mengajar budak lain dengan aman lepas diorang aku asingkan di luar.


Hari ini, semua denda itu tak berkesan sangat pun.
Masih ada yang berani hantar buku kerja tak siap dan tak buat kerja yang diber.
Masuk saja hari ini, aku panggil nama sorang-sorang.
Memang aku marah siapa yang tak buat kerja aku.
Kali nie aku tak pulas diorang.
Aku tunjuk kerja diorang yang teruk kepada budak-budak lain dan aku koyak kerja-kerja yang tak siap dan tak kemas.
Agak biadap cara aku nie, tapi aku memang cakap kat budak,


“Kalau kamu berani kurang ajar dengan hantar kerja tak siap kat saya, saya pun akan berkurang ajar jugak dengan kamu.”


Kesannya, kerja budak siap. Tulisan dan kerja kemas. Banyak soalan yang betul.
Hati aku pun senang.
 

Sekali aku pernah pegang rotan dan merotan 4 orang budak yang buat perangai
masa bawak diorang masuk ke dalam  perpustakaan .
Sorang budak perempuan bagi rotan yang dia jumpa dalam perpustakaan kat aku.
Mulanya tak berniat pun nak guna.
Sekadar gertak budak-budak nie.
Tapi bila buat perangai dan ingat aku main-main,
bergaduh belakang aku, lari-lari curi buku kawan dan sembunyikan buku,
jerit sana sini.




Sekali aku bagi betul-betul.
Seorang budak lelaki menangis.
Sorang lagi macam protes kat aku.
Aku nampak muka dia marah betul kat aku.
Sebelum balik,
aku tahan dua orang budak ni.


"Kamu nak marah cikgu ke?.."
"Cikgu ke yang bersalah rotan kamu?"


Aku pandang wajah sorang-sorang.

Budak-budak ini menggeleng dan cakap "tak".


Selesai.


Aku bukan nak jadi kejam dengan budak. Aku sayang anak murid aku. Lepas marah, denda dan pukul budak, aku pasti akan ingatkan murid kenapa aku buat semua tu.
Aku beritahu kesan yang mungkin terjadi kalau aku biarkan perangai buruk diorang tu.


"Patut tak aku sebagai guru marah mereka 
yang tak buat kerja dan main-main dalam kelas?"


Mereka jawab “patut.”


Pss:
Bila mereka baik,
aku memang bari reward, bagi pujian, tulis good kat buku dorang, belanja diorang yang tolong aku.
Tapi kalau buat peranga macam hantu,
aku pun naik hantu jugak!



No comments: