Apr 3, 2012

Aku letak agama lebih daripada adat.

Tahniah dik.
Maaf ye aku tak dapat balik aritu.
Kau faham je la dik..kau bertunang hari aku bekerja.
Nak minta cuti rehat khas, kau faham la aku masih baru kat sini.
Berita kau nak bertunang pun dik, aku dapat tahu lewat daripada ma.
Kalau tak silap, beberapa hari kau nak bertunang ma call dan bagitau aku. 
Tapi aku tak marah dan tak terasa apa-apa pun walaupun kau dah langkah 2 bendul tau.
Hahahah...aku x kisah la bendul-bendul nie.
Asal aku tau kau dah bertunang dengan jejaka pilihan kau cukup.
Lagi pun dah lama kau kenal dia, dik.
Dari bangku sekolah lagi sampai la kau habis belajar sekarang.
Memang elok sangat kau melangkah ke peringkat seterusnya.
Cukupla zaman kau bercouple-couple nie.
Penamatnya aku menunggu hari perkahwinan kau pulak.



Melihat gambar kau bertunang, aku sebenarnya sedih dik.
Bukan sedih sebab kau langkah bendul.
Pada aku, 
aku letak agama lebih tinggi daripada adat.
Aku sedih sebab sangat gembira kau membesar 
dan jadi perempuan dewasa.
Beza umur kita setahun saja dik.
Bila kau belum bertunang, 
aku nampak kau masih budak-budak lagi.
Budak-budak yang aku suka gaduh dan berperang mulut hari. 
Budak-budak yang suka tolong  dan ambil aku masa zaman belajar dulu.
Budak yang suka 'curi' topap hp aku.
Hahaha...


Tapi kau taukan,
aku memang tak berkira dengan kau dik kalau setakat kau nak minta topap tu.
Sebabnya,
sampai sekarang pun kau tak pernah bebal nak tolong aku.
Kalau kau bebal pun kau wat jugak.
Kau sanggup hantar pos laju baju konvo aku dan beli tudung yang matching,
walaupun pos tu tak sampai kat aku dan balik semula kat rumah.
Kau tak kisah nak wat wang pos tuk aku masa konvo haritu.
Kau sanggup pergi scan wang post dan send kat email aku.


Pendek kata,
walaupun pada sesetengah orang benda tu nampak sangat kecil,
pada aku besar jasa kau, dik.
Itu tak masuk lagi semua jenis kek yang kau buat bila aku dengan adik-beradik lain
 nak balik ke tempat belajar.
Dengan motosikal tu la,kau ulang alik ambil aku.
Sebab tu aku sayang kau dik.
Cuma mulut aku tak reti nak cakap aku sayang kau dik.
Jadi,
 aku harap akau dapat balas dengan perbuatan aku yang tak seberapa tu.


Maaf dik sebab tak balik.
Aku cukup kesian sebab kau, ma dengan kak Ani je yang ada untuk uruskan 
majlis kau.
Aku, kak cik, Mila, Bang Wi, Nasriah... semua tak ada semasa majlis kau.
Nak je aku marah kau sebab pilih hari orang bekerja.
Kalau semua ahli keluarga kita ada memang best sangat.
Kami nak ada untuk majlis istimewa kau dik.
Takde la kau sorang-sorang buat bekas hantaran sampai 9.
Kau juga terkejar-kejar cari baju tunang.
Make-up semua.
Tapi nak wat camne.
Memang bukan rezeki kami.
Terima je la..


Baiklah.
Cukup la akak kau nie bebel-bebel panjang.
Kau pun tahu aku banyak bercakap kan.
Nasihat aku jaga diri elok-elok.
Bertunang bukan bermaksud yang haram jadi halal.
Orang cakap masa bertunang la paling banyak cabaran.
Banyak bersabar, banyak bertoleransi, saling percaya-mempercayai dan
 banyak berdoa kepada Allah.
Insyaallah,
hubungan ini berkekalan hingga ke jinjang pelamin.
Amin.


Pss:

"Aku tak sabar tunggu gaji dik. Bila lagi aku nak belanja kau dik?!"






1 comment:

kak cik said...

belanja aku jugak tau :-)