Apr 22, 2012

Apa lagi yang boleh aku katakan?

Kau tahu apa perasaan aku sekarang?

Hati aku, jiwa raga aku agak terkilan dengan tindakan seseorang.
Aku memang nak luahkan tapi masih tak berkesampaian.
Bila tangan ini mahu menulis apa aku rasa,
terus tangan menekan laju butang backspace  mendeletekan semua kata-kata itu.
Tapi aku faham kenapa jadi sebegitu.
Mungkin Allah nak jaga aku supaya tak jadi jahat.
Nak halang aku supaya hati tak jadi hitam.
Nak elakkan aku menimbulkan perbalahan.


Alhamdulillah.
Bila hati mahu buat jahat, Allah pelihara aku supaya tidak jadi jahat.
Alhamdulillah.
Saat hati mahu melemparkan kata-kata kesat, fikiran meminta aku "bersabar."
Alhamdulillah.
Saat hati rasa mahu pecah menahan kemarahan, akal berkata "banyakkan berzikir."

Apa lagi yang boleh aku katakan?

Segala yang jahat yang muncul dalam hati boleh dipadamkan dengan mengingati Allah.
Subhanallah.
Alhamdulillah.
Allahhuakbar.

Ayuh,
banyakkan berzikir saat hati sunyi, sedih dan marah.

Pss:

"Kalau berniat nak buat jahat, malaikat takkan catat lagi dosa kita. Tapi bila kita betul-betul buat jahat, malaikat akan catat dosa kita. Tapi bila kita bertaubat, malaikat catat pahala kita.
Yang mana satu kita nak cari? Dosa? Pahala?"





No comments: