Aug 20, 2011

m.i.m.i cerita 2 bab

"Dah malas nak faham perangai org yg sensitif tak bertempat ni.."


Pagi tadi saya telah membaca satu status seorang teman di facebook.
Ibarat tuju bulat-bulat kepada saya.
Kalau tak tepat pada saya pun, tak apalah.
Mungkin saya termasuk golongan ini juga.
Saya terasa dengan statusnya. 
Saya sensitif bukan?


Mujur saya masih waras dan cuba berfikiran positif.
Saya hayati satu-persatu kata-katanya.
Saya anggap dia nak tegur saya secara halus.


Mungkin dia betul.
Mungkin saya banyak kelemahan.
Mungkin banyak yang kurang pada diri saya yang 
saya mungkin tak sedar atau separa sedar atau sedar tapi buat tak tahu,
tapi amat jelas pada pandangan orang lain.
Tak apalah.


Saya anggap kata-katanya itu sebagai satu teguran halus.
Saya harus menerimanya.
Saya bukan manusia sempurna.
Serba serbi kurang.


Status saya di facebook:


"Bila orang bercakap mengenai kelemahan kita itu tandanya orang sayang kita dan nak kita perbaiki kelemahan itu.
Terima kasih kawan-kawan semua."




Baru-baru ini saya dapat Mimi.
Siapa Mimi?
Mimi dia di atas nie.
Dia hadiah istimewa daripada satu hati yang ikhlas.
Hati sapa?
Hati sayalah.


"Kadang-kadang perlu juga kita memberi penghargaan pada diri."


Mungkin saya rasa diri ini kurang dihargai oleh orang lain kerana saya sendiri tidak menghargai diri saya.
Mungkin ini  langkah pertama saya menghargai diri.


Saya memetik kata-kata seorang rakan:


" Jangan kedekut nak buat diri sendiri happy.
Harap orang bagi memang kau tak merasa nanti."

i like it!
Saya suka.
Mimi buat saya gembira.

2 comments:

Diyana Yusof said...

yo..i think there is a mistake here..that status totally not referring to you..so please don't misunderstanding..itu untuk orang lain yg dulunya sgt penting dlm hati saya..my personal life..i dont think i have to tell u about that...please keep this in ur mind.. my status will never ever have something that related to you...

mia Olive said...

status yang kebetulan kena dengan diri saya cik polaris..amat sesuai untuk saya reflek diri saya yang byk kurang nie. =)