Aug 20, 2011

'Marah bukan benci tapi sayang.'


Saya mungkin apa perasaan marah tapi saya tak boleh benci mereka.
Sebab tanpa mereka siapalah saya.

Satu: Diri saya



Mungkin saya marah diri saya, tapi saya tak boleh benci diri saya. 


Dua: Keluarga saya



Mungkin saya ada terasa hati dengan salah seorang ahli keluarga saya,
 tapi saya tetap tak boleh benci mereka
sebab mereka adalah nyawa saya.

Tiga: Kawan-kawan saya



Mungkin saya ada perasaan tak puas hati dengan kawan-kawan saya,
 tapi saya tak akan boleh benci mereka sebab
mereka ada di sisi saya saat saya jauh daripada keluarga saya.

Pendek kata,
 saya langsung tak boleh benci mereka walaupun saya ada perasaan marah pada mereka.


Hati ini langsung tak benarkan saya benci mereka.
Sebagai manusia,
kekurangan akan tetap ada.
Saya sangat sangat banyak kekurangan.
Mereka juga ada kekurangan.
Penyelesaiannya adalah bagaimana kita berusaha beradaptasi
 dengan setiap kekurangan itu.
Macam prinsip Le Chatelier.
Berusaha mencapai keseimbangan.
Mungkin kita sukar untuk menerima tapi berusahalah.
Saya  cuba berusaha ke arah itu.
Menyedari kelemahan diri dan cuba mengatasinya.
Menerima kelemahan orang lain dan beradaptasi 
dengan kekurangan itu.
Sila bantu saya.

'Marah bukan benci tapi sayang.'


No comments: