Jan 22, 2012

"Kalau nak lamar saya, sila jumpa ma dan abah saya"

Satu situasi.

Seorang jejaka mahu menyunting diri anda,
 sedangkan anda hanya mengenalinya menerusi alam maya?


Bolehkah anda percaya?




Maaf.
Jangan mudah percaya.


Walaupun saya tak sangkalkan naluri hati wanita cepat terkesan dengan kata-kata manis pujangga si pemuda,
namun cuba kuatkan hati wahai wanita-wanita sekalian supaya 
tidak menaruh sepenuh kepercayaan
terhadap jejaka seperti itu.


"Niatnya mungkin kedengaran ikhlas, 
tapi jaminannya belum tentu ada."


Bukan saya cakap semua lelaki seperti itu tidak boleh dipercayai,
tapi kebanyakan orang berkata begitu.


"Yang manis itu sebenarnya racun paling berbisa."




Wanita, hatinya mudah tersentuh.
Wanita, dirinya mudah terpedaya.

Wanita, kalau hatinya sudah katakan sayang,
maka sayanglah dia.
Wanita, kalau hatinya sudah katakan benci,
maka bencilah dia.

Hati wanita cuma satu.
Tidak boleh dipecahkan empat seperti lelaki.

Jadi lelaki,
kalau katakan cinta maka kotakanlah dengan melamar wanita itu dengan cara yang betul.
Ikatlah wanita itu dengan ikatan yang halal.
Itu lebih elok bukan?

Pss:

"Kalau nak lamar saya, sila jumpa ma dan abah saya.
Penerimaan mereka, insyaallah penerimaan saya juga.
Mungkin saya agak konservatif, 
tapi saya percaya 'ada jodoh tak ke mana'."





No comments: