Jan 5, 2012

Entah mana nak disumbatkan aku nie yee!

Salam...hye..hye!


Serius sekarang aku berdebar gila bila baca status orang dapat surat.
Cehhh...padahal diorang sesaja nak main-mainkan orang kononnya dah dapat surat posting.
Padahal surat bil digi la, air la..surat sebelah rumah la..bla..bla..bla!


Korang tahu cara korang memang 'funny',
tapi kalau aku ada sakit jantung tahap kritikal,
sure dah mampus kejung tau!
Mungkin aku spesis yang serius kot.
Bab-bab penting macam nie ada masa nak gurau kay.


Menunggu posting macam nak tunggu bulan jatuh ke riba.
Macam nak tunggu suami akad nikah.
Macam nak dapat baby baru.
Macam nak masuk bilik pembedahan.
Pendek kata macam-macam rasa ada bila nak tunggu surat posting.


Baru-baru nie dapat tau kena cetak e-vetting.
Katanya untuk digunakan masa nak masuk sekolah nanti.
Alahai...sudah!
Selalunya aku susah nak wat mistake pasal hal-hal penting nie.
Namun, nasib tak berapa menyebelahi aku.
Cuba login e-vetting guna goggle chrome, tapi tak boleh-boleh sampai rasa frust nak nangis.
Aku ingat aku dah lupa password nak login.
Hari-hari aku cuba call pejabat keselamatan pasal e-vetting,
tapi tak berjawab.
Last sekali aku post kat group PISMP mintak tolong,
dan alhamdulillah sorang Cik Manis nie cakap cuba guna mozilla.
Dan akhirnya, aku cuba dan boleh.
BODOH! 
Itu apa aku rasa.
Maaf.
Awat aku tak cerdik sangat!
Benda mudah wat susah payah, susah hati, susah mata.
Akhirnya selamat juga aku cetak sijil e-vetting tu.
Selesai.


Bukan apa,
aku nie jenis yang berhati-hati dan takut nak wat salah,
terutamanya bab-bab nak posting, nak masuk sekolah nie.
Korang jangan la jadi macam aku nie tau!
Penakut.
Mujur, bila jadi macam nie,
 aku belajar untuk berhadapan dengan masalah aku sendiri.
Mujur selesai.
Alhamdulillah.


Wei..
Dulu aku tak kisah kalau kena hantar posting jauh-jauh.
Tapi, bila umur meningkat nie,
rasanya aku nak duduk dekat dengan parents saja.
Maaf ye. 
Aku bukan anak manja yang berkepit 24 jam atau 12 jam atau 6 jam 
dengan ma dan abah.
Bila usia meningkat,
aku hanya fikirkan ma dan abah saja.
Lagipun sekarang tok tinggal dengan family aku.
Dengan keadaan tok yang 'demensia', tak dapat urus diri sendiri,
tak dapat berjalan, lupa sana-sini,
nampaknya ma sorang-sorang kena jaga tok kalau anak-anak dia semua kerja jauh-jauh.
Ma pun bukannya kuat.
Abah pula bukannya sihat.
Mujur,
cuti sebelum posting nie,
aku dapat berkhidmat pada ma.
Aku ada kat rumah dan boleh juga belajar urus tok aku yang tak berapa nak sihat nie.
Daripada tak tau nak wat pape dulu,
sekarang aku tau macam mana nak bawa tok yang tak dapat berjalan pergi bilik air,
belajar mandikan orang sakit,
belajar layan orang sakit,
angkat orang sakit.


Aku orang Kedah.
Pure tulen darah orang Kedah.
Aku pun minta posting Kedah.
Aku ikut cakap ma dan abah.
Abah cakap dapat Langkawi pun takpe.
Ma pula cakap kalau boleh reserve tempat ma kat sekolah bila ma pencen bulan 3 nie 
pun okay!


Pehh...kalau boleh chop-chop tempat macam tu, seronok la aku.
Bayangkan dapat posting di sekolah ma yang hanya ambil masa
 tak lebih lima minit untuk sampai sana.
Best pe!


Tapi...itu hanya impian saja la.
Pensyarah aku cakap kalau minta Kedah,
selalunya dapat Penang.
Pehh..okay jugak sebab tempat aku belajar, tempat aku buat praktikum kat situ.
Masalahnya,
Kedah penuh, Penang penuh...
entah mana nak disumbatkan aku nie yeee..!

Perlis?...Wahhh..best gak!
Perak?...Okay jugak.
Terengganu? Kelantan?...hmmm..bagi chance la kat orang sana...
Melaka?Pahang?...ohooo..jauh tapi macam best jugak.
Negeri Sembilan? Tak pernah ada dalam hati.,maaf ye Ikhram...
Selangor? Kuala Lumpur? Tak boleh saya bayang mengajar di sana!
Johor?..Amboii..hujung alam kot!
Sabah?...saya nampak hutan.
Sarawak?..huhuhu...saya nampak sampan panjang.


Dek kerana fikirkan hal posting nie la,
beberapa minggu nie aku selalu mimpi pasal sekolah, pasal posting, pasal mengajar.
Meh nak share sikit...

1
Aku mimpi dapat posting kat Telok Kumbar. Tempat praktikum dulu.
Masa masuk bilik guru, aku jumpa mentor aku semula,
dan aku nampak dalam bilik guru bertulis,
"TEMPAT GURU BARU".

2
Aku mimpi bergaul dengan cikgu-cikgu senior kat sekolah.
Memandangkan aku nie spesis yang bukannya si peramah tamah,
maka aku bersyukur diri aku diterima oleh cikgu-cikgu seniour.
Beruntungnya kalau itu kenyataannya...

3
Adik aku mimpi kata aku dapat Johor.
Pehh...nak nangis kot...jauh sangat.
Nanti abah je yang boleh hantar.
Ma tak boleh hantar sebab kena jaga tok.
Sedih lerr...

3, 4, 5 dan seterusnya....

Aku banyak berada di persekitaran sekolah.
Berada dalam kelas.
Itu saja yang aku ingat...


Hal-hal posting memang menyerabutkan kepala otak aku.
Orang yang datang rumah busy-busy tanya tak kerja lagi ke..ape la..
Amboii...tak sabar-sabar.
Kalah ma abah aku.


Sabar ye mok cik-mok cik sekalian.
Kita tunggu surat dulu ye.
Kalau ada rezeki nak posting..ada la.
Kalau takde,
nampaknya saya kena teruskan khidmat bakti saya di rumah ini.
Saya akan mempertingkatkan kemahiran memasak saya.
Saya nak belajar banyak-banyak jadi orang yang sabar jaga orang tua, jaga orang sakit.
Saya juga nak sediakan diri jadi orang rumah.


Nanti senang,
bila jodoh dah datang,
saya ada kerja,
saya ada kemahiran urus rumah tangga.


Waktu tu...
insyaallah...
kalau ada orang yang sesuai nak pinang saya...
bolehlah saya terima tanpa ragu-ragu kan...




Pss:

"Tapi boleh tunggu saya kerja dua tahun dulu...??"


4 comments:

syuhadabahari said...

kak org kedah kt daerah mana?
hehe. btw, slamat dapat tempat posting yg dekat2. :))

mia Olive said...

nursyuhadabahari: akak orang konerang...daerah padang terap..orang kedah gak ke?

Anonymous said...

ingat sabah ada hutan je ke

Anonymous said...

aish ni maktab mane la ni budak macm ni