Oct 5, 2009

SURAT KEPADA SI BUDAKPULAU



Kepada Si Budak Pulau,



Aku layangkan surat ini untuk meluakan perasaan tidak puas hati aku atas tindakan kau pada hari ini. Kau telah buat aku terasa hati yang amat sangat.


Saudara,


Kau kata aku tak jujur sebab meletakkan beberapa lukisan di dalam portfolio aku. Kau kata aku meniru kelas lain..padahal semasa di dalam kelas kita tak belajar pun menghasilkan lukisan itu semua. Kau kata nanti bila portfolio dah hantar kepada pensyarah, pensyarah akan ingat orang lain tak buat kerja, aku sorang je yang rajin wat keje...


Realitinya saudara ...


Saudara  kena pikir...memang la kita belajar teori..tapi teori kalau tak diaplikasikan..tak hasilkan sesuatu..ia  ibarat sia-sia saja..tak faham..rugi je..lagipun lecturer sendiri pun ada cakap masa dalam kelas dengan lecturer baru  aritu..dia kata..."kamu letak je la apa-apa yang kamu lukis ke.."..nie mesti saudara  tak dengar nie..atau mungkin ponteng kelas kot...so membabi-buta menyakitkan orang lain...



Lagi satu saudara...
Kau ada minat kau tersendiri..aku pun sama..
Aku sukakan lukisan dan aku amat cemburu bila tengok kelas lain dapat hasilkan bahan-bahan lukisan yang cantik..dan aku pulak..masuk kelas tak pernah pun hasilkan apa-apa..
Jadi bila ada peluang nie..aku baca sikit nota yang kita dapat, kemudian aku tanya kelas lain dan aku hasilkan lukisan dan corak sendiri...malah aku tak pernah pun mintak bantuan orang lain untuk hasilkan lukisan aku dalam portfolio..malah pasal jenis-jenis garisan tu aku cuba ingat balik apa yang aku belajar masa form 1,2,3..sebab masa tu aku sangat suka dan sayang subjek nie...



Kemudian kau kata macam tu kat aku...
So..boleh kau rasa betapa sedihnya aku kau cakap macam tu?


Kau baik tetapi mungkin kau tak sedar pun tindakan kau selalu mengecilkan..mengguris hari orang..
Sebagai kawan sekelas, patut ke ke kata kat kawan kau macam tu?
Aku rasa kau masih tak kenal antara kerajinan dengan kejujuran..

Dan tanya diri kau..kau nie betul-betul jujur ke sampai kau boleh menilai kejujuran orang lain??



Yang ikhlas,
mia Olive

1 comment:

fat said...

saper la bdk bertuah tue..
huhu