Oct 13, 2009

S.A.K.I.T I.T.U 1 C.U.B.A.A.N

Sakit tu 1 cubaan daripada Allah kepada kita. Kiranya cubaan Allah kepada akulah masa nie. Sakit..sakit dan sakit...

Kalau aku sakit..wahhhh...memang teruk la..selesema+batuk+sakit perut+penat sume cukup. Dah lama jugak aku sakit nie..Sem nie dah masuk dua kali aku sakit sampai aku dh escape kelas 7 jam. Pelik jugak aku..dh lama sakit, tak surut-surut penyakit aku nie. Jeles jgak aku bila adik-adik aku sume dh takde penyakit nie.

Masa kecik aku dah ada penyakit asma nie. Bukan aku je malah abah, Udin dengan Mila pun ada. Tapi aku nie pun spesis teruk jgak la.Aku ingat lagi masa aku sekolah rendah, aku memang tak tahu aku ada penyakit ini. Yang aku ingat masa tengah hari tu sorang cikgu panggil abah aku sebab aku batuk dan penat teruk. Aku masa tu tahu menangis je.

Pastu masa sekolah menengah pulak, masa tu aku sekolah petang. Datang jugak penyakit a,ku. Dahla time tu galas beg dengan pegang buku berat-berat naik bas pulak tu. Dalam bas tu dah la dengan suasana bising..sesak pulak tu...memang rasa nak mati dah..so..sampai je rumah, aku rebahkan diri atas tilam...

Penah jugak masa tu dalam pukul 3-4 pagi, abah dengan mak terpaksa bawak aku pergi ke hospital sebab aku sesak nafas.Lepas pakai pam oksigen, baru elok sikit. Besoknya aku dah ok sikit...

Hmmm...kalau datang penyakit nie, macam-macam yang aku fikir. Rasa macam nak mati pun ada. Kadang-kadang penyakit nie la yang buat aku insaf sikit..baru terfikir banyak mana amalan aku kat dunia nie yang boleh dibawa ke akhirat..

Romate aku kata bila kita kena sesuatu penyakit, tu tandanyanya nak buang dosa-dosa kita. Betulla tu..Bila sakit takde la kita nak cakap pelik-pelik..masa tu la kita baru nak sedar diri..tahu nak bersyukur..

Sesungguhnya penyakit itu satu cubaan Allah kepada kita..

No comments: