Jan 19, 2011

Dr. Teddy Bear

"The most precious thing is when i able to  smile when i see they smile"


Jumpa Dr. Teddy Bear!
Tak percaya?
Betullah.
Dia diberi gelaran macam tu sebab dia macam Teddy bear.
Pastu dia,
mujur Dr. Teddy Bear tak batalkan Mia daripada menderma darah.
Kalau tak,
rugi je jumlah haemoglobin Mia yang 15 tu.
...
"Nama siapa?"
"Mia"
" Pernah amek ubat tak dalam seminggu dua nie?"
"Dua minggu sebelum minggu nie adalah."
"Ada penyakit lain?"
"A'a. Ada. Asma."
Bila Mia bagitau penyakit Mia, Dr. Teddy Bear macam pikir kejap.
"Bila jadi?"
"Hmm..(Mia terpikir)..dalam dua minggu lalu. Tapi kejap je."
"Ada guna inhaler?"
"Ada guna juga, tapi jarang-jarang."
"Jarang-jarang guna macam mana tu?
"Saya guna bila rasa teruk je penyakit saya. Selalunya saya  makan ubat saja."
"Ubat apa?"
'Ada ubat batuk..panadol..hmm..ubat asma."
Dalam hati cuak juga bila kena soal macam-macam.
"Ada selsema?"
"Tak. Cuma semalam saja batuk-batuk, tapi tak amek ubat pun.Dah ok dah sekarang."
" Sebab cuaca sejuk?"
"Yup."
(Dalam hati berkata, wah hebatlah dia tahu.)
"Baru-baru nie ada selsema?"
"Tak."
"Kenapa tanda 'ya'?"
"Tak. Saya tanda 'tidak'.
"Nie?"
Dr. Teddy Bear tunjuk kat kertas.
"Ooo..nie saya salah tanda.Maaf."
Mia tersengih masa tu.Malu.
"Pernah derma darah tak sebelum nie?"
"Pernah. Ini pun masuk kali keempat."
"Bila kali terakhir derma darah?"
Mia pikir kejap.
"Hmm..tahun lepas."
"Ada apa-apa masalah tak masa derma darah dulu?"
"Takde."
"Betul takde apa-apa masa derma sebelum ini?"
"Betul. Memang takde apa-apa."
Lepas soal macam-macam,
barulah Dr. Teddy Bear bagi Mia tandatangan surat kebenaran
untuk derma darah.

Dalam hati, Mia cakap:
" Dr. Teddy Bear, mujur Dr. tak batalkan derma darah saya arinie!'


T.U.L.I.S sebab S.U.K.A bukan T.E.R.P.A.K.S.A

No comments: