Jul 20, 2009

PERASAAN DI HATI

Setiap kali hari Isnin, semua macam liat saja hendak mengikuti matapelajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan (PJK). Tambahan pulak, waktu PJK nie pukul 3.00 petang, matahari pun masih rembang lagi. Belajar pula teori. Mata yang memang sudah lali memang menunggu saja untuk ditutupkan. Aku pun tidak terkecuali dalam golongan sebegitu.

Tapi setiap kali subjek PJK nie,akan timbul satu perasaan dalam hati aku bila aku tengok En. Nadarajan. Dia adalah cikgu luar yang mengajar batch aku yang ada 5 kelas. Dalam perjumpaan PJK kali ke-3 nie, hanya dua kelas yang hadir sebab tiga kelas yang lain ada BIG dekat Perak.

Sebenarnya aku kesian dengan En Nadarajan. Setiap kali ada kelas, memang wujud perasaan itu. Pada aku, En. Nadarajan memang seorang yang sangat baik dan sabar. Namun, disebabkan sifat beliau itu jugaklah, bebudak batch aku memang ambil kesempatan atas kebaikan dan kesabaran beliau.

Pada aku, diorang memang kurang sopan dan tak tahu nak hormat guru yang mengajar di depan. Bila En. Nada mengajar, bagi kuliah yang pada pelajar-pelajarnya, aku dapat tengok ada yang bercakap, gurau-senda, tidur, baling gumpalan kertas dekat pelajar-pelajar lain, main sodoku la..malah ada yang rajin pulak menulis nota dalam bahasa jawi serta melukis. Bila En. Nadarajan mengajar, ada pulak pelajar yang mintak break. Bila bagi break 5 minit, ada yang salah guna sampai 15-20 minit. Masuk dalam kelas sudah la lewat, kemudian mengganggu konsentrasi orang lain.

Memangla aku pun bukanlah fokus 100% dalam kuliah PJK, tapi pada akulah, sebagai pelajar x salah kalau kita tunjukkan rasa hormat kita pada cikgu yang mengajar di depan. Tambahan pula kita nie bakal pendidik. Macam mana kita nak didik orang kalau kita sendiri pun tak tahu nak didik diri sendiri, tak tahu nak hormat orang yang bagi ilmu dekat kita??

Kalau habis bosan pun dengar kuliah PJK, tak payah nak kacau orang lain yang nak belajar. Tak payah nak buat bising-bising macam budak kecik. Pergi balik tidur dalam bilik sudah!! Lagipun, En. Nada dah habis baik mengajar kita. Dah la dia mengajar di sekolah pada waktu pagi. Lepas tu, dia siap sediakan nota kuliah bagi pada kita. Yang kita pulak, ada hargai apa yang dia buat pada kita??..bukan payah pun, diam dan pasang telinga saja dengar kuliah dia. Tak payah tulis nota pun takpe sebab En. Nada dah sediakan.

Cuba saudara sudari bayangkan kalau saudara saudari berada dalam situasi En. Nada...Tak ke diri tu berasa sedih bila apa yang disampaikan tidak diambil peduli oleh pelajar-pelajar sendiri.

"Ibarat kepala yang dipijak-pijak.." Itulah yang aku bayangkan kalau aku berada di tempat En. Nada.

***
Pesanan:

Kalau ingin berjaya, hormati guru. Kalau sikap buruk itulah kita tunjuk pada guru kita, tidak mustahil pada masa akan datang, anak murid kita boleh tunjukkan sikap yang lebih buruk daripada itu kepada kita. Jadi, fikir-fikirkanlah....

2 comments:

.: syida :. said...

ishh..btol gak kn..ksian kat mr nada..ok2 len kali xmo main sudoku dah..tobat x main dh time die ngaja..insaf2!! uwaaaa sedeynye.. :'(

mia Olive said...

klo terguris hati..sorry syida..kitapun x sesempurna mana..