Aug 31, 2010

Love-Life Through Experience


Engkau satu cinta
Yang selamanya aku cari


Dalam banyak-banyak perkara dalam hidup Mia, benda paling senang Mia nak kongsikan dengan orang adalah tentang family Mia. But, the hardest thing to share mestilah tentang soal hati dan perasaan Mia. Chewaahh.. apa hal pulak la Mia berceloteh pagi-pagi nie..(sambil Mia tengok jam: 1.07 am dan roomate Mia dah terbongkang atas katil). 


Baru-baru nie Mia dapat berita baik tentang dua orang kawan Mia. Sorang kawan Mia sekarang is in good relationship wif her former friend, another friend plak tengah berkawan dengan sorang bakal cikgu. Okay, Mia happy for them and always praying so that both of thems may have happy ending. By da way, ada pulak sorang nie yang masih confuse-confuse..fikirkan family ke nak ikut kata hati. Okay, nasihat Mia padanya..just thinking about your family..ok! Dalam soal jodoh nie, Mia makin perasan makin lama makin banyak je orang bertanya itu dan ini pada Mia.



Mia??..
Hmm...jawapan standard Mia "klo ada jodoh adala, klo tak ada, tak ada la.."
Ada sorang kawan A cakap: "kita nie kena usaha, kena cari jugak. Macam klo kita duduk dalam hutan, klo tak keluar dari hutan, sampai bila-bila orang tak tau wujudnya kita!'
Okay..tu respon pertama bila Mia bagitau jawapan standard Mia tu.

Kemudian, bila orang tanya takde sapa-sapa yang special ke, dan jawapan standart Mia yang kedua ialah: "Malas nak pikir lagi,  Mia muda lagi dan nak belajar dulu!"
Then, my beloved mom pula akan cakap;"Orang sekarang kena menyelam sambil minum air. Sambil belajar, kena jugak sambil-sambil cari.."
Okay, my mom dah bagi green light. 


Mia pulak nak cakap apa lagi.. =) I only can smile without saying nothing!
Dalam hati Mia akan kata:"Mak nak suruh Mia cari sapa?..Mia tak reti la nak cari! Mak doala masa mak pergi haji nanti. Doa bagi dapat yang baik-baik.."

Dulu Mia pernah tanya sorang kawan Mia,S nie:
Klo nak cari jodoh nie, ada yang cakap kena berusaha. Berusaha yang macam mana tu?
Pastu S pun ceritalah kat Mia pasal sorang akak usrah nie yang kata:
"Yang dikatakan berusaha mencari jodoh nie adalah dengan berdoa kepada Allah".


Mia cuba pegang kata-kata tu.  Mia rasa jodoh yang kita cari takkan berkekalan berbanding jodoh yang ditetapkan Allah.
Okay, Mia bukan ustazah, tapi Mia tulis apa yang rasa. Semuanya melalui pancaindera yang  Mia ada. Mia ada mata untuk melihat , Mia ada telinga untuk mendengar , Mia ada hati untuk menilai  dan Mia punya akal untuk berfikir . Lagi pun  little experience taught me something!

Kalaulah niat kita nak cari someone kerana Allah, bukan sebagai boy-girlfriend tapi teman sehidup semati, insyaallah...Allah pasti akan tentukan 'dia' adalah jodoh kita. Tapi klo setakat nak suka-suka, nak cari teman jalan-jalan, nak cari teman kongsi problem saja, it's worthless!

Klo korang baca post Mia nie, mungkin akan ada yang kata;
"Mia nie boleh cakap je, tapi bukan tahu apa pun. Entah-entah dia tu nanti bila bercinta lagi lebih-lebih daripada kita!".

Gambar hiasan
Mia sangat takut bila dengar ayat tu. Sebab tu Mia juga sentiasa ingatkan diri Mia dan yang penting  "i learnt from my experiences!  Mia very thankful to Allah because through  past experienced,  Mia is growing, Mia is learning and Mia is careful, now!

Pengalaman menjadikan Mia makin matang (i can feel it)...


Kalau dulu Mia hanya fikirkan diri sendiri, sekarang Mia lebih fikirkan orang lain, lebih menghargai orang-orang disekeliling Mia. Pengalaman lalu membuatkan Mia lebih berhati-hati bila Mia nak wat apa-apa keputusan. Tak kisahlah keputusan yang mudah ke, yang susah ke!  Macam soal jodoh la (walaupun hati Mia terpikir juga soal nie)..tapi Mia akan pikir panjang dulu sebab ini bukan hal yang mudah seperti 'makan kacang'. 

p/s:"I love my family. I love myself. I love my friend. I love people who loves me.

Ku memohon dalam sujudku padaMu
Ampunkanlah segala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku... Keimananku...




No comments: