Jul 7, 2010

HOLIDAY itu B.E.S.T

Yesh..yesh! Cuti adalah saat paling best dan bermakna bagi Mia dan cikgu-cikgu pelatih yang lain. Kenapa yea?..oo mestilah best sebab Mia dapat rehat otak jap before mula prepare nak buat lesson plan untuk hari-hari yang seterusnya. Hari nie saja cuti. Besok Mia dah nak kena observe dengan lecturer dah.Huhuhu..Mia nervous jugak!

Biar Mia citer sikit tentang kelas yang Mia masuk mengajar. Ada 2 kelas yang Mia masuk, kelas 4J dan 5M. Kelas 4J nie la yang lecturer Mia nak masuk besok. Budak-budaknya okay saja, cuma yang Mia risau sikit sebab Mia diminta oleh lecturer ajar diorang guna Bahasa Inggeris, tapikan semalam bila Mia masuk mengajar kat kelas diorang, Mia perasan BI budak-budak nie lemah sikit. Biasanya cikgu-cikgunya banyak guna Bahasa Melayu bila mengajar. Hmmm...pening juga Mia nak pastikan budak-budak nie nak paham Bahasa Inggeris. Yela..Miakan ajar subjek Sains, jadi banyak juga 'term-term' sains yang Mia kena terjemahkan dalam Bahasa Melayu. Takpun Mia tunjukkan situasi tertentu dan budak-budak sendiri dapat teka apa maksudnya.

Mia sebenarnya kesian kat budak-budak nie. Nanti bila Sains dan Matematik fully dilaksanakan dalam bahasa Melayu, pada pendapat Mia memang makin kuranglah penguasaan Bahasa Inggeris diorang. Mia pun mengaku Bahasa Inggeria Mia pun takde la bagus sangat,  sebab tu la Mia tak nak budak-budak nie pun jadi macam Mia. Mia pun kenal Bahasa Inggeris sebab Mia belajar Sains dalam Bahasa Inggeris masa masuk matrik sampailah sekarang. Diri Mia pun makin banyak peningkatan seiring bertambahnya usia Mia.

Hmm..memang cabaran juga bagi Mia kali nie. Mia pun cuba nak memperbaiki lagi skill Mia mengajar dalam kelas. Jadi Mia fikir macam niela.."Bagus juga klo lecturer datang observe. Dapat juga Mia kenal kekuatan dan kelemahan Mia."Apa yang lemah Mia akan cuba perbaiki lagi, yang kuat Mia akan kekalkan. Mia akan pastikan apa yang Mia ajar bukan sia-sia. Mia nak murid-murid Mia dapat faham apa yang Mia ajar. Tak banyak pun sikit jadilah. Janji ada juga ilmu tang Mia sampaikan dapat murid-murid Mia faham. Itu je yang Mia harapkan sekarang. =)



No comments: