Jul 14, 2010

FRUST ARINIE TAPI SABO JE

Sedih juga..pilu juga..
tapi nak wat camne kan..
adat jadi guru pelatih..
banyak cabarannya...
............................................................................

Arinie aku kena mengajar Pendidikan Jasmani. Juga nak kena observe dengan lecturer juga. Lecturer pun dah cakap nak tengok aku dan kawan sorang lagi ajar arinie. Sebelum nie aku amek kelas first, so okay la. Diorang sume dengar cakap...klo x suka aku ajar pun diorang ikut je. Then, kawan aku minta tukar kelas, aku follow je dan amek la kelas kedua nie. Lagipun,waktu subjek Sains aku memang ajar kelas nie, so at least aku kenal a few pupils yang naik kepala dalam kelas. Okay la..aku tukar..!
............................................................................
Aku nie punya la sediakan lesson elok2 selama sehari semalam..berhempas pulas nak ajar budak-budak main..last skali aku agak kecewa jugala bila lesson yang aku plan tak berjalan dengan elok. Citernya macam nie..
..............................................................................
Sebelum aku bawa budak masuk padang lagi, ada la beberapa budak cakap dengan aku nak main bola sepak. Mestilah aku tak ajar punyer..coz aku kena ajar PJ ikut cara TGFU (Teahing Games For Understanding). Mana boleh suka hati aku bagi bola suruh budak main..nk kena soung ngan lecturer ke!
Pastu, masa nak wat regangan diorang nie dah cakap tak nak wat..boring..!..padahal aku baru je nak mula buat. Bila aku bagi arahan, ada je yang sibuk cakap-cakap, main2..tengok kanan kiri..
Aku??..hmm...sabo je..Aku suruh juga budak-budak buat. Okay la untuk regangan pertama, semua ikut. Bila masuk game yang kedua..adoii....hancur terus!
Reasonnya:
1. Bila aku bagi arahan, ada a few yang degil tu tak nak dengar cakap lansung.Bila aku tengoknya, dia tengok sana sini..memang tak boleh fokus langsung kat aku. Aku rasa nie spesis yang ada ADHD. Spesis yang tak bagi tumpuan..kerja nak gerak je...

2. Ada budak yang slow sangat...check punya check...rupanya ada autism budak aku nie. Patutlah, tiap pagi aku nampak die duduk atas kerusi macam meratik..gerak kepala sorang-sorang ..cakap sorang2...

3. Tak bawa baju PJ...adoii....aku geram tul spesis nie. Bila aku suruh tolong aku amek barang, terhegeh-hegeh..boleh lak nyanyi bawah pokok macam berpicnic...banyak cantik! Aku dh bagi warning kat budak-budak yang tak pakai baju PJ nie, next kelas siap diorang!..(huhu..GARANG nie!)
................................................................................
Atas sebab-sebab di atas, maka game kedua aku tak dapat dijalankan. Okay..aku teruskan dengan game yang ke-3, main jaring ikan. Mula-mula okay permainan diorang, tapi lepas tu bila aku tengok diorang dah tak ikut peraturan permainan, main suka hati, jatuh sana-sini, aku suruh stop permainan pun tak nak...last skali aku STOP kan sume game! Aku sangat geram sebabnya aku risau budak-budak nie tercedera! Jadi apa-apa kat diorang, mati aku!
Aku suruh diorang duduk..aku marah la diorang. Cakap kenapa aku berhentikan permainan..aku pot pet pot pet la masa tu..ada few pupils nampak takut bila aku marah. Ada yang faham la kenapa aku marah ahri nie. Tapi yang problem tadi tu wat bodoh je..tak hirau langsung apa aku cakap. Pastu aku cakap klo minggu depan attitude diorang sama juga, nampaknya aku kena mintak bantuan cikgu-cikgu kat situla! Tak pun panggil GB..senang citer..(walaupun aku nie bukan suka sangat buat benda-benda macam nie!)
.................................................................................
Last skali, paling aku terasa sangat la bila lecturer yang observe tu just kata "saya nak tengok kamu minggu depan.Saya tak nak tipu..apa-apa ke bila isi borang nanti"..tu je dia cakap dan bagi record book aku. Aku tak kisah klo die nak komen negatif pun, at least bincang kejap dengan aku, apa masalah aku..nie tak..dia biar je aku kat situ macam tunggul pastu komen kawan aku yang sorang lagi. Masa tu memang sakit hati sikit la...kata nak observe..paling kurang cakap la something tuk naikkan semangat aku..nie tak..biar aku macam tu je!
Okayla. Dalam hati aku cakap .."sabo je la."Huhu..nak kata apa lagikan..
..........................................................................................
Sedih memang sedih..
pilu memang pilu..
adat menjadi guru pelatih..
banyak cabarannya..


Mia Olive













3 comments:

syafidasuhaimi said...

bkn senangkn nk jdi gikgu..byk dugaan tul!

Anonymous said...

salam..xpe, sabar ea.. insyaAllah 1 ari nnti dorg mst enjoy ngan klas pj kak tqah.. doa byk2, Allah sntiasa mmbantu & memudhkn.. u can do it! ;)

mia Olive said...

terima kasih sbb dh bagi smgat kat kak tqah..mmg harap sangat dapat ajar pj dan enjoy mngjar bdak-bdak tu.. =)