Jun 25, 2010

BILA PRAKTIKUM DATANG

"Orang kata wat pe belajar kalau tak applykan.."

Hmm, itulah yang guru pelatih macam aku nie nak kena buat.
 Jujurnya, aku sangat suka belajar daripada pergi praktikum. Kalau belajar, duduk dalam kelas dengan kawan-kawan, lecturer kat depan tu dengar je diorang membebel. Kalau pergi praktikum, hari-hari kena ready bangun awal, wat lesson plan, ready exercise tuk budak-budak, wat portfolio,wat abm..pendek kata sumela nak kena ready. 
Klo korang dengar aku bebel camne mesti korang cakap aku nie tak layak nak jadi cikgukan..

hehehe..tapi xde la aku sampai menyampah sangat ngan praktikum nie sangat..

Memandangkan aku baru je ada experience praktikum selama sebulan sebelum nie campur lak ngan 4 kali experience wat SBE (School Base Experience) kat banyak-banyak sekolah, so okay la dengan sistem kat sekolah. Juz yang aku malas sangat bila kena pikir camne wat lesson plan berjela-jela dengan ada 5 pasa yang dipanggil Needham's 5 Phase untuk subjek sains. Setiap fasa tu nak kena pikirkan aktiviti yang sesuai dengan budak-budak dan capai tujuannya. Bagi aku yang berapa kreatif nie, tersangatlah susah nak memikirkan aktiviti yang bersesuaian. Berdasarkan pada experience aku yang sebulan dulu, esok nak mengajar mesti aku tak tido punya. Nie klo 2 bulan, mak oii x tido la aku bila nak mengajar keesokan arinya. Akukan spesies yang kena ready sume benda, baru jiwa aku tenang..klo x siap isi pengajaran aku, mana boleh aku tenang oii...
so that's my problem bila nk berpraktikum nie...

Tapi bila dah start berpraktikum, semua okay je. Nervous pun bila ada orang observe je. Tapi pada aku, aku x nervous sangat bila orang observe kalau aku dah plan semua benda yang nak diajar hari tu. Klo tak prepare, tu yang takut. Apapun, betul jugak la apa yang lecturer aku penah cakap..time berpraktikum nie la aku boleh tengok sama ada aku  nie layak ke tak nak jadi cikgu. Masa nie la aku leh tengok aku nie leh apply tak segala yang aku belajar.

Well..well..well..

Memandangkan praktikum 2 bulan nie mula sebaik saja abih holiday, tu yang tak syoknya....
Dah la aku  nie klo cuti, memang cuti sepenuhnya..soo bila pikir sekolah ,,mak oii..pening kepala..
Takpa la. Namapun cikgu pelatih, memangla nak kena berlatih mengajar pun. Apapun aku nak wat yang terbaik. 
Nak ajar budak-budak jadi orang berguna..
Orang kata jadi cikgu nie senang dapat pahala, senang dapat dosa.
 So, pilih la jalan yang betul..kan..kan..kan..


"Biarlah niat aku pergi berpraktikum nie kerana Allah, bukan kerana terpaksa. Mungkin aku banyak merungut, tetapi itu tidak bermaksud aku membenci tugasku sebagai seorang guru pelatih."

No comments: