Nov 4, 2009

KEBETULAN ATAU SURATAN KAH..?

Kebetulan atau suratan kah?..
 


Setiap perjalanan hidup aku penuh dengan sesuatu yang tidak kuduga. Dengan hanya sedikit lintasan di hati,apa yang aku terasa selalu menjadi tanpa dirancang. Mungkinkah Allah begitu sayangkan aku..membenarkan segala lintasan itu menjadi kebenaran..


Mungkinkah Allah menjadikan ia satu cubaan padaku..agar hamba-Nya ini tidak lalai, bermegah, bangga diri..angkuh..bongkak..


Yang pasti segala yang berlaku, aku pasti ada hikmahnya. Segala lintasan hati yang menjadi kebenaran itu sebenarnya mengingatkan aku agar tidak melakukannya kepada orang lain. Maaf pada kawan-kawan yang telah merasainya.Mungkin itu hanya kebetulan. Yang pasti lintasan hatiku itu bukannya doaku. Doaku hanya yang terbaik untuk kamu semua.


Segalanya adalah suratan daripada Allah Taala yang mengatur perjalanan hidup hamba-hamba-Nya. Namun begitu, jauh disudut hati ini, aku harap aku tidak melakukannya seperti yang mereka lakukan padaku. Mungkin sekiranya aku melakukannya seperti apa yang mereka lakukannya, kelak aku takut ujian padaku lebih hebat dan lebih berat.


Ya Allah, janganlah Kau uji aku dengan sesuatu yang aku tidak dapat menanggungnya..

No comments: